|
Hugo von Hofmannsthal

A torony

KIRÁLY Mostantól egyetlen királya van Len­gyelországnak. SIGISMUND. Egyetlen! KIRÁLY. De két alakban jelenik meg, az egyik új és rettenetes. Jaj az ellenségeinknek! Menj! menj! SIGISMUND Ki vagy te, Sátán, aki elloptad anyámat és atyámat? […] KIRÁLY. Szemed a szemünkbe! Értsd meg egyszer és mindenkorra, Lengyelország örö­köse! Mi nem tehetünk rosszat: sem mint ki­rály az alattvalójával, […]

Részletek
Állítsátok meg Arturo Uit!

Állítsátok meg Arturo Uit!

Bertolt Brecht színdarabját 1941-ben, finnországi száműzetésében fejezte be. Eredeti címe: Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése (Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui), amely magyarul kissé szögle­tesen hangzana, jelzi a darab egyik fontos üzenetét: a „karfiolkirály” hatalomra jutását és bűnszövetke­zetének fondorlatos kiépülését meg lehetett volna akadályozni. A mű a náci diktatúra erőszakos berendezkedésének tapasztalatá­ból született. Lenyűgöző művé­szi erővel […]

Részletek
Zalán Tibor

Reménytelenek

A hangjáték (…) az a színházi forma, amikor a színpad sötétben marad, és csak a hangok játéka, viszonyrendszere, illetve a hangokat megszólalta­tók tehetsége és a rendező invenciója teremti meg a hallgatóság belső látás- és látványvilágát. A hang­játékíró tehát nem bízhatja magát az általa leírtak térben kiterjesztésére (láthatóságára), úgy kell meg­teremtenie valamennyi szituációt, valósághelyzetet, hogy az […]

Részletek
Zalán Tibor

Ruhatárban felejtett kabátok

A drámaíró általában drámát ír. Ha ez a drámaíró egyben gyakorló dramaturg is, akkor lényegesen kevesebb ideje és energiája marad megírni a saját darabjait: alkotói munkája tetemes részét az adaptációk, átdolgozások vagy – ahogy Zalán szereti megnevezni ezt a tevékenységet, francia föltalálás alapján – átvezetések képezik. Az eldöntendő kérdés mármost az, hogy az ilyen művek […]

Részletek