A torony
KIRÁLY Mostantól egyetlen királya van Lengyelországnak. SIGISMUND. Egyetlen! KIRÁLY. De két alakban jelenik meg, az egyik új és rettenetes. Jaj az ellenségeinknek! Menj! menj! SIGISMUND Ki vagy te, Sátán, aki elloptad anyámat és atyámat? […] KIRÁLY. Szemed a szemünkbe! Értsd meg egyszer és mindenkorra, Lengyelország örököse! Mi nem tehetünk rosszat: sem mint király az alattvalójával, […]
RészletekÁllítsátok meg Arturo Uit!
Bertolt Brecht színdarabját 1941-ben, finnországi száműzetésében fejezte be. Eredeti címe: Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése (Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui), amely magyarul kissé szögletesen hangzana, jelzi a darab egyik fontos üzenetét: a „karfiolkirály” hatalomra jutását és bűnszövetkezetének fondorlatos kiépülését meg lehetett volna akadályozni. A mű a náci diktatúra erőszakos berendezkedésének tapasztalatából született. Lenyűgöző művészi erővel […]
RészletekReménytelenek
A hangjáték (…) az a színházi forma, amikor a színpad sötétben marad, és csak a hangok játéka, viszonyrendszere, illetve a hangokat megszólaltatók tehetsége és a rendező invenciója teremti meg a hallgatóság belső látás- és látványvilágát. A hangjátékíró tehát nem bízhatja magát az általa leírtak térben kiterjesztésére (láthatóságára), úgy kell megteremtenie valamennyi szituációt, valósághelyzetet, hogy az […]
RészletekRuhatárban felejtett kabátok
A drámaíró általában drámát ír. Ha ez a drámaíró egyben gyakorló dramaturg is, akkor lényegesen kevesebb ideje és energiája marad megírni a saját darabjait: alkotói munkája tetemes részét az adaptációk, átdolgozások vagy – ahogy Zalán szereti megnevezni ezt a tevékenységet, francia föltalálás alapján – átvezetések képezik. Az eldöntendő kérdés mármost az, hogy az ilyen művek […]
Részletek